Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De eerste jaren van een mensenleven zijn van beslissend belang voor de ontplooiing van intelligentie, gevoeligheid, sociale instelling en andere fundamentele dingen. Geen wonder dus dat zowel ouders als wetenschapsmensen - vaak in één persoon verenigd - zich steeds meer voor juist die vroege jaren gaan interesseren. Dr. Kerzka - kinderarts, kinderpsychiater en vader van drie kinderen - komt met dit boek aan die interesse tegemoet. En wel op een geheel nieuwe manier. In 250 foto's met ondersteunende teksten wordt een helder beeld gegeven van de belangrijkste fasen in de ontwikkeling van het kind. Zoals de ondertitel aangeeft: van geboorte tot school. Een beeld, dat een directe en levensechte confrontatie biedt met het kind. Een confrontatie, die begrip wekt en aanspoort tot eigen waarneming. In de tijd gezien strekt de inhoud zich uit van Rousseau, Pestalozzi en Fröbel tot heden, waarbij ook de nieuwste pedagogische modellen zoals de kibboets- en commune- opvoeding aan de ordekomen.
159.922.7 --- 37.01 --- <7/87 --- ontwikkelingspsychologie --- 416.23 ) Psychologie leeftijdsgroepen tot 13 jaar --- 615.6 --- kinderhygiëne (gez)
Choose an application
#GBIB:SMM --- C5 --- ouderdom --- zingeving --- #gsdbP --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Age group sociology --- ontwikkelingspsychologie --- Geriatrics --- gerontologie --- spiritualiteit --- bejaarden --- Bejaarden --- Christelijke ethiek --- Ethique chrétienne --- Personnes âgées --- bejaardenpsychologie --- bio-ethiek --- pastoraal --- geloof --- ouderen --- 159.989 --- 179.7 --- 26 --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Ontwikkelingspsychologie --- Geriatrie --- Christelijke spiritualiteit --- Bejaarden. --- Christelijke spiritualiteit. --- Geriatrie. --- Gerontologie. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Psychologie. --- Sociologie van de leeftijdsgroepen. --- Spiritualiteit. --- Developmental psychology --- Christian spirituality --- psychologie --- ethiek
Choose an application
In dit werk koppelen de auteurs 2 dynamische ontwikkelingsmodellen aan elkaar: het kernkwadrant en het enneagram. Het enneagram is een model dat 9 persoonlijkheidstypen en hun onderlinge interacties beschrijft. Dit eeuwenoude model vindt volgens overlevering zijn oorsprong in het Midden-Oosten. Elk van de 9 typen heeft zijn eigen strategie die succes geeft en ook belemmeringen met zich mee brengt. De typen verschillen van kernkwaliteiten, in wat ze nastreven, in waar ze hun aandacht op richten, in wat ze vermijden en in wat ze in zichzelf willen ontwikkelen. De kracht van het enneagram ligt in groeiend zelfinzicht in het karakter van mens en organisatie. Het kernkwadrant geeft inzicht in de samenhang tussen iemands kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie. Het gaat hierbij vooral om het vinden van de balans tussen kernkwaliteit en uitdaging. De waarde van het kernkwadrant ligt in het ontdekken van de samenhang tussen onze kracht en onze zwakte, hoe goed en kwaad in elkaars verlengde liggen. Hierin is het eeuwenoude principe van het Yin-Yang denken terug te vinden
Personnalité Persoonlijkheid --- 417.1 --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- persoonlijkheidsleer --- psychologie (gez) --- Psychologie --- Persoonlijkheidsleer --- Enneagram --- Kernkwadranten --- Kernkwadrant --- Man --- Volwassene --- Developmental psychology --- personeelsmanagement --- enneagram --- management --- organisatiepsychologie
Choose an application
Developmental psychology --- Age group sociology --- dood --- stervensbegeleiding --- Philosophical anthropology --- kinderen --- rouwverwerking --- Psychology --- Filosofische antropologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Psychologie --- #GSDBP --- #GBIB:CBMER --- #GROL:SEMI-253:393 --- #GBIB:IDGP --- #GGSB: Dood & Levenseinde --- (kind) --- Rouw (verlies) --- Stervensbegeleiding --- Dood & Levenseinde
Choose an application
Mindfulness is de nieuwe manier om beter te leren omgaan met de onvermijdelijke stress van het leven. In mindfulnesstrainingen zijn beelden heel belangrijk. Dit cd-boekje bundelt enkele toegankelijke mindfulnessoefeningen, gebaseerd op vijf kernbeelden, die je helpen om jezelf te ontspannen en innerlijke rust te vinden. - Van de auteur van het boek Mindfulness, dat vorig jaar verscheen en waarvan inmiddels meer dan 15.000 exemplaren verkocht zijn. - Mindfulness is de nieuwe manier om beter te leren omgaan met de onvermijdelijke stress van het leven. - Op vraag van vele lezers bundelt dit cd-boekje nu een aantal van de belangrijkste Mindfulness-oefeningen van Edel Maex, zodat iedereen, luisterend naar de oefeningen, zichzelf kan leren te ontspannen en innerlijke rust kan vinden.
Ontwikkelingspsychologie --- Indische godsdiensten --- stressmanagement --- mindfulness --- stress --- meditatie --- Gestion du stress --- 242 --- Mindfulness --- Mindfulness. --- Meditatie --- Psychotherapie --- Stress --- Oefenmethoden --- #KVHB:Aandachtsoefeningen --- #KVHB:Gedragstherapie --- Contains audio-visual material --- #KVHB:Mindfulness --- Provincie West-Vlaanderen --- Muziek --- Kind --- Oefenmethode
Choose an application
In dit boek bespreken de auteurs de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren en de praktische toepassing ervan aan de hand van voorbeelden en interventies. Eerst wordt per hoofdstuk een fase van groepsontwikkeling beschreven, waarbij de individuele ontwikkeling van het kind of de jongere wordt gekoppeld aan de groepsfase. Ook geven de auteurs bij elke fase informatie over het begeleiden van de groep en doen zij suggesties voor spel- en werkvormen die direct toepasbaar zijn. In de laatste drie hoofdstukken komen aspecten aan bod die niet gekoppeld zijn aan een specifieke groepsfase. Er is onder andere aandacht voor culturele diversiteit, problematiek rond hangjongeren, leefgroepen, virtuele groepen en pesten. De groep waarin kinderen en jongeren zich bevinden, heeft een sterke invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen kinderen en jongeren met hun eigen ontwikkeling de dynamiek binnen de groep. Professionals die deze groepen begeleiden, kunnen groepsdynamische processen bijsturen en zo bijdragen aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. In "Ontwikkeling in de groep" bespreken de auteurs de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren en de praktische toepassing ervan aan de hand van voorbeelden en interventies. Eerst wordt per hoofdstuk een fase van groepsontwikkeling beschreven, waarbij de individuele ontwikkeling van het kind of de jongere wordt gekoppeld aan de groepsfase. Ook geven de auteurs bij elke fase informatie over het begeleiden van de groep en doen zij suggesties voor spel- en werkvormen die direct toepasbaar zijn. In de laatste drie hoofdstukken komen aspecten aan bod die niet gekoppeld zijn aan een specifieke groepsfase. Er is onder andere aandacht voor culturele diversiteit, problematiek rond hangjongeren, leefgroepen, virtuele groepen en pesten. Op de website staan onder meer spel- en werkvormen en aanbevolen literatuur (bron: covertekst)
groepsdynamica --- groepswerk --- jongeren --- kinderen --- werkvormen --- 305.2 --- Groepsdynamica --- Normen --- Rollenpatronen --- ontwikkelingspsychologie --- opvoeding --- sociale psychologie --- teamrollen --- Groepswerk (groepsdynamica) --- Ontwikkeling ; sociaal --- Groepspsychologie ; jeugd --- Groepspsychologie ; kinderen --- S20110264.JPG --- jeugd --- Psychologie van groepen --- 361.13 --- 362.8 --- Age group sociology --- Primary groups --- Educational sciences --- pedagogiek --- departement Gezondheidszorg 11 --- communicatie --- groepscommunicatie --- groepsontwikkeling --- Groepsdynamiek --- Kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale psychologie --- Pedagogiek --- Kinderopvang --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Vrije tijd --- Hangjongeren --- Leefgroep --- Jeugdzorg --- Justitie --- Jeugd --- Kind --- Hangjongere --- Beleid --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Hoe kunnen wij, de homo sapiens sapiens van de 21ste eeuw, onszelf verstaan? Zijn we niet meer dan een brok materie opgebouwd uit organische moleculen? Zijn we dieren die netjes onze genen gehoorzamen? Apen die toevallig de gave van het woord hebben verworven? En hoe valt dat dan te rijmen met ons rijke geestelijke leven? Op deze en nog veel meer andere vragen biedt 'de ge-heel-de mens' een klaar en duidelijk antwoord. Raf Mertens neemt de lezer mee op een fascinerende reis door tijd en ruimte. Hij vertelt het spannende verhaal van mens en wereld, van het ontstaan van de kosmos over de geboorte van het leven tot het verschijnen van de mens. De gaswolk van de oerknal, het politieke instinct van de chimpansees, de geurcommunicatie bij mieren: het past allemaal wonderwel in Mertens' intrigerende verhaal. Maar 'de ge-heel-de mens' biedt meer dan inzichten over kosmologie, kwantumfysica en genetica. De auteur verbindt natuur- en geesteswetenschappen opnieuw met elkaar, een relatie die doorheen de moderniteit grondig verstoord raakte. De 'ge-heel-de mens' schept zo een compleet nieuw denkkader en een uitzonderlijk totaalbeeld.
Philosophy of nature --- Ethnology. Cultural anthropology --- Filosofie --- Philosophie --- spiritualiteit --- mensbeeld --- evolutietheorie --- Philosophical anthropology --- #gsdbf --- #GGSB: Antropologie --- C6 --- wetenschap --- modernisering --- kosmologie --- genetica --- religie --- 599.1 --- biologie --- erfelijkheidsleer --- ontwikkelingspsychologie (genetische psychologie) --- 505 --- Kosmologie --- Mensen : ontstaansgeschiedenis --- Anthropology, Philosophical --- Man (Philosophy) --- Civilization --- Life --- Ontology --- Humanism --- Persons --- Philosophy of mind --- spiritualité --- image de l'homme --- théorie de l'évolution --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- (zie ook: fysiologie) --- Philosophy --- Antropologie
Choose an application
Developmental psychology --- Age group sociology --- Bejaarden --- Personnes âgées --- Sociologie --- #gsdb10 --- 159.922.63 --- Academic collection --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Psychologie --- #GBIB:IDGP --- ouderdom --- bejaarden --- leeftijd (x) --- levensverwachting --- levenskunst --- persoonlijke ontwikkeling --- ouderen --- #KVHB:Gerontologie --- bejaardenproblematiek --- bejaardenpsychologie --- geriatrie --- ontwikkelingspsychologie --- sociologie --- Psychologie van de bejaarde --- 159.922.63 Psychologie van de bejaarde --- Psychologie
Choose an application
Fonds Suzan Daniel (FSD)
holebi's --- Social problems --- Sexology --- Ethics of family. Ethics of sexuality --- 343.9 --- Homoseksualiteit (homofilie) --- Criminologie --(algemeen) --- Ontwikkelingspsychologie --- Orthopedagogiek --- Psychoanalyse --- sociale en morele ontwikkeling --- seksualiteit en seksuele stoornissen --- klinische beschouwingen --- sociale en morele ontwikkeling. --- seksualiteit en seksuele stoornissen. --- klinische beschouwingen. --- 343.9 Criminologie --(algemeen) --- Sociale en morele ontwikkeling. --- Seksualiteit en seksuele stoornissen. --- Klinische beschouwingen. --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual)
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie --- Speciale problemen. --- zelfdoding van jongeren --- adolescentie --- gezinspsychologie --- leerlinggedrag --- #GBIB:CBMER --- #GROL:SEMI-241.63*1 --- 813 Methodologie --- 844.5 Gezondheid --- 844.6 Samenlevingsproblemen --- 848 Demografie --- 884.4 West-Europa --- #KVHB:Zelfmoord --- 179.7 --- 159.987 --- 159.92 --- 371.21 --- Kinderen --- Adolescenten --- Zelfmoord --- Geestelijke gezondheidszorg --- Kind --- Adolescent --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|